Na stronie internetowej PIN dla zalogowanych członków Polskiej Izby Nasiennej udostępniamy dostęp do ważnych dodatkowych informacji i narzędzi.
Chcesz zostać członkiem PIN?
Pobierz deklarację przystąpienia i zostań członkiem Polskiej Izby Nasiennej.
Plik do pobrania: deklaracja-czlonkowska
POLSKIEJ IZBY NASIENNEJ
uchwalony na zjeździe założycielskim w Warszawie
w dniu 1 sierpnia 1996 roku.
t e k s t j e d n o l i t y([1])
Powołanie Polskiej Izby Nasiennej ma na celu kultywowanie pięknych i szlachetnych tradycji Związku Polskich Hodowców Roślin i Wytwórców Nasion oraz rozwijanie życzliwej i owocnej współpracy osób zajmujących się hodowlą roślin, produkcją i handlem materiałem siewnym.
- Postanowienia ogólne.
- 1.
- Izba gospodarcza nosi nazwę „Polska Izba Nasienna”, zwana dalej Izbą. W stosunkach zagranicznych Izba używa nazwy w języku angielskim: „Polish Seed Trade Association”.([2])
- Izba działa na podstawie ustawy o izbach gospodarczych oraz niniejszego Statutu.([3])
- Izba posiada osobowość prawną.([4])
- 2.
- Siedzibą Izby jest miasto Poznań.
- Izba działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą.
- 3.
Izba jest dobrowolną organizacją zrzeszonych w niej podmiotów gospodarczych.
- 4.
Izba może tworzyć komitety, sekcje branżowe, komisje, wydziały, regionalne oddziały oraz inne wewnętrzne komórki organizacyjne.([5])
- 5 .
Izba używa pieczęci płaskiej z napisem „Polska Izba Nasienna w Poznaniu”. Wzór i wielkość pieczęci ustala Zarząd.
- Zadania Izby i sposób ich realizacji.
- 6.
Zadaniem Izby jest:
- ochrona i reprezentowanie interesów swoich członków w zakresie ich działalności gospodarczej, w szczególności wobec organów państwowych, organizacji krajowych i zagranicznych,
- opiniowanie projektów ustaw, rozporządzeń i innych aktów prawnych odnoszących się do funkcjonowania gospodarki, zwłaszcza dotyczących hodowli roślin i nasiennictwa,
- uczestniczenie na zasadach określonych w odrębnych przepisach w przygotowaniu projektów aktów prawnych, o których mowa w pkt.2,
- dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania aktów prawnych, o których mowa w pkt. 2,
4a) wykonywanie zadań zastrzeżonych w przepisach prawa dla administracji publicznej,([6])
- działanie na rzecz rozwoju i unowocześnienia hodowli i nasiennictwa roślin uprawnych, w tym inicjowanie i prowadzenie badań,([7])
- podejmowanie i organizowanie inicjatyw mających na celu integrację hodowców roślin, firm nasiennych i producentów materiału siewnego,([8])
- koordynowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych członków Izby oraz ułatwianie współpracy z kontrahentami zagranicznymi, w szczególności inicjowanie, organizacja oraz promocja spotkań oraz wydarzeń, w których biorą udział członkowie Izby, ([9])
- ochrona praw hodowcy,([10])
- kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, w szczególności norm rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
- realizacja wszelkich innych, w granicach dozwolonych prawem, wniosków i postulatów członków Izby.
- 7.
Izba realizuje swoje zadania w szczególności przez:
- delegowanie swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestniczenia w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych,
- inicjowanie wobec odpowiednich organów władzy ustawodawczej i wykonawczej regulacji prawnych dotyczących hodowli i nasiennictwa oraz współpracę z tymi organami,
- organizację szkoleń instruktażowych, zawodowych i kwalifikacyjnych,
- gromadzenie i upowszechnianie osiągnięć naukowych, organizacyjnych i technicznych wspomagających działalność gospodarczą członków Izby,
- zbieranie i przekazywanie informacji członkom Izby o rynku krajowym i zagranicznym,
5a) wydawanie biuletynów, instrukcji, przewodników itp.,([11])
- organizowanie członków Izby w giełdach, targach i wystawach w kraju i zagranicą,
- pomoc w egzekwowaniu przepisów ustawy o nasiennictwie,
- wypracowanie nobilitacyjnego charakteru członkostwa w Izbie,
- organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczenie na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowym,([12])
- wydawanie opinii o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej,
- utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z samorządami gospodarczymi o podobnych celach działania w kraju i zagranicą,
- ponoszenie wydatków na zadania, o których mowa w § 6.([13])
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
- 8.([14])
- Członkiem zwyczajnym może być każdy podmiot gospodarczy mający siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzący działalność w zakresie hodowli roślin i nasiennictwa.
- Członkiem stowarzyszonym może być każdy podmiot gospodarczy mający siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, związany z działalnością w zakresie hodowli roślin i nasiennictwa.
- Członkiem afiliowanym mogą być stowarzyszenia, związki, fundacje i inne podmioty zarejestrowane w Rzeczypospolitej Polskiej, związane z działalnością w zakresie hodowli roślin i nasiennictwa.
- Członkiem korespondencyjnym mogą być podmioty działające na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nie mające siedziby lub nie zarejestrowane w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna odznaczająca się wybitnymi zasługami dla hodowli roślin i nasiennictwa.
- 9.
- Przyjęcie w poczet członków Izby, o których mowa w § 8 ust.1-4, następuje na podstawie uchwały Zarządu, po złożeniu przez kandydata pisemnej deklaracji. Uchwałę w sprawie przyjęcia w poczet członków Izby doręcza się kandydatowi niezwłocznie po jej podjęciu.([15])
1a. Kandydat na członka zwyczajnego Izby w deklaracji, o której mowa w ust. 1, określa swoją przynależność do grupy przedsiębiorstw hodowlanych albo przedsiębiorstw nasiennych.([16])
1b. skreślony([17])
1c. Członek zwyczajny Izby może zmieniać swoją przynależność do grupy przedsiębiorstw hodowlanych albo przedsiębiorstw nasiennych zawiadamiając o tym na piśmie Zarząd.([18])
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu. ([19])
- 10.([20])
- Członkostwo w Izbie, o którym mowa w § 8 ust. 1-4, ustaje wskutek:
- wystąpienia z Izby zgłoszonego przez członka Izby w formie pisemnej,
- zaprzestania przez członka Izby działalności będącej podstawą zrzeszenia w Izbie,
- śmierci, likwidacji albo upadłości podmiotu będącego członkiem Izby,
- skreślenia z listy członków Izby uchwałą Zarządu.
- Zarząd stwierdza w drodze uchwały ustanie członkostwa w Izbie na skutek okoliczności wymienionych w ust. 1 lit. a-c.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków Izby Zarząd może podjąć w przypadku niepłacenia przez członka Izby składek członkowskich przez okres 3 miesięcy liczonych od zakończenia roku obrotowego Izby.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków Izby Zarząd podejmuje, jeżeli Komisja Rozjemcza lub Sąd stwierdzą, że członek Izby:
- narusza zasady etyki, a w szczególności narusza normy rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
- nie przestrzega postanowień Statutu Izby.
4a. Jeżeli zaistnieją okoliczności, o których mowa w ust. 3 lub w ust. 4, Zarząd może podjąć uchwałę o zawieszenie w prawach członka Izby na czas określony, nie dłuższy niż jeden rok od daty podjęcia uchwały. W przypadku ustania okoliczności, które spowodowały zawieszenie w prawach członka Izby, Zarząd, w możliwie najkrótszym terminie uchyla uchwałę w sprawie zawieszenia w prawach członka Izby.([21])
- Walne Zgromadzenie może pozbawić członkostwa honorowego w przypadku rażącego naruszenia prawa lub zasad etyki.
- 11.([22])
- Od uchwał, o których mowa w § 9 ust. 1 oraz § 10 ust. 2-4a, zainteresowany może wnieść odwołanie do Walnego Zgromadzenia, w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały.([23])
- Odwołanie rozpatruje się na najbliższym posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Izby. Uchwała Walnego Zgromadzenia Izby w sprawie odwołania jest ostateczna i zostaje niezwłocznie doręczona odwołującemu.
- Do chwili rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie Izby odwołania od uchwały o skreśleniu z listy członków Izby skreślony członek Izby jest zawieszony w swoich prawach.
- 12.
- Członkowie zwyczajni Izby mają prawo: ([24])
- wybierać i być wybieranymi do organów Izby,
- korzystania ze wszystkich form działalności Izby,
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Izby,
- uczestniczenia z prawem głosu w Walnym Zgromadzeniu Izby,
- pełnej informacji o pracach Izby,
- inicjować tworzenie i uczestniczyć w działalności komisji, sekcji, wydziałów oraz regionalnych oddziałów.
- Członek Izby zawieszony w prawach członka nie posiada w okresie zawieszenia uprawnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i oraz nie posiada prawa głosu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.([25])
- 13.([26])
Członkowie zwyczajni Izby zobowiązani są do:
- przestrzegania Statutu i uchwał organów Izby,
- kierowania się w swojej działalności gospodarczej zasadami etyki, w szczególności normami rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
- udziału w realizacji celów statutowych Izby,
- regularnego płacenia składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie Izby,
- aktywnego uczestniczenia w pracach Izby.
- 13a.([27])
- Do członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 2-4, stosuje się odpowiednio § 12 ust. 1 pkt 2-6 i ust. 2 oraz § 13.
- Do członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 5, stosuje się odpowiednio § 12 ust. 1 pkt 2,3,5 i 6, a nadto mają oni prawo uczestniczyć w charakterze gości w Walnym Zgromadzeniu Izby.
- 14. ([28])
- Członkowie Izby będący osobami prawnymi i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wykonują swoje prawa i obowiązki przez przedstawicieli, a będący osobami fizycznymi mogą wykonywać swoje prawa i obowiązki osobiście lub przez przedstawicieli, przy czym członek Izby może być reprezentowany w pracach organów Izby lub jej wewnętrznych komórek organizacyjnych osobiście lub przez różnych swoich przedstawicieli.
- Przedstawicieli ustanawia osoba fizyczna lub organ zarządzający podmiotem gospodarczym.
- Przedstawiciel może reprezentować tylko jednego członka Izby.
- Przedstawiciel może działać osobiście bądź przez pełnomocnika.
- Przedstawicielem i pełnomocnikiem przedstawiciela nie może być osoba zatrudniona lub wykonująca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz podmiotu gospodarczego prowadzącego lub związanego z działalnościąw zakresie hodowli roślin i nasiennictwa, który nie jest członkiem Izby.
- 141
Skreślony([29])
- Organy Izby.
- 15.
Organami Izby są:
- Walne Zgromadzenie Izby,
- Zarząd,
2a) skreślony([30])
- Komisja Rewizyjna,
- Komisja Rozjemcza.
- 16.
- Wybory do organów Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4, przeprowadza się spośród nieograniczonej liczby kandydatów – reprezentantów członków zwyczajnych Izby, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością ważnie głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1 – w pierwszym terminie, albo niezależnie od liczby członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1 – w drugim terminie.([31])
- Osoby wchodzące w skład organów Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4, wybierane są na 3 letnią kadencję, z zastrzeżeniem ust. 2c-2e.([32])
2a. Mandaty członków organów Izby, o których mowa w ust. 2, wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Izby, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie opisowe Zarządu z działalności Izby, za ostatni rok ich kadencji, z zastrzeżeniem ust. 2b.([33])
2b. Mandaty członków organów Izby, o których mowa w ust. 2, pierwszej kadencji, wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Izby, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie opisowe Zarządu z działalności Izby, za rok 1999.([34])
2c. Bierne prawo wyborcze na funkcję Prezesa Izby przysługuje osobom, które były członkami Zarządu w poprzednich kadencjach.([35])
2d. W przypadku, gdy osoby, o których mowa w ust. 2c nie wyrażą zgody na kandydowanie lub nie uzyskają wymaganej większości w pierwszej turze głosowania, na funkcję Prezesa Izby kandydować może każdy reprezentant członka zwyczajnego Izby.([36])
2e. Zasady wyboru, o których mowa w ust. 2c-2d, stosuje się począwszy od wyborów przeprowadzonych w 2006 roku.([37])
- Odwołanie z organu Izby przed upływem kadencji następuje przy odpowiednim zastosowaniu postanowień ust. 1.
- 17.
- Uchwały organów Izby podejmowane są na posiedzeniach, w głosowaniu jawnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz § 16 i § 24 ust. 4 i 5.([38])
- W sprawach osobowych przeprowadza się głosowanie tajne.
- Głosowanie jawne może zostać zastąpione głosowaniem tajnym na żądanie co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.
- 18.
- Najwyższą władzą Izby jest Walne Zgromadzenie Izby, które tworzą wszyscy członkowie Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4.([39])
- Walne Zgromadzenie Izby może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
- 19.([40])
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Izby zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, w ciągu czterech miesięcy po upływie roku obrotowego. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby jest uchwalenie preliminarza budżetowego Izby, programów działalności Izby, zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego Zarządu z działalności Izby, udzielenie Zarządowi absolutorium z wykonania obowiązków. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby mogą być także inne sprawy.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Izby zwoływane jest przez Zarząd – z własnej inicjatywy na podstawie uchwały Zarządu, bądź na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/5 członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Izby powinno się odbyć nie później niż w ciągu 6 tygodni od daty podjęcia uchwały przez Zarząd albo zgłoszenia przez uprawnionego wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane. Jeżeli w ciągu 6 tygodni od daty zgłoszenia przez uprawnionego wniosku, Zarząd nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby, Komisja Rewizyjna lub 1/5 członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, mają prawo zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie z własnej inicjatywy, stosując odpowiednio postanowienia ust. 3.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Izby Zarząd zobowiązany jest zawiadomić wszystkich członków Izby, na dwa tygodnie wcześniej, listem poleconym.
- 20.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Izby należy:
- uchwalanie i zmiana Statutu Izby oraz podejmowanie uchwał w sprawach likwidacji Izby i przeznaczenia jej majątku,
- zatwierdzanie uchwał Zarządu o powołaniu komitetów, sekcji branżowych, komisji, wydziałów, regionalnych oddziałów oraz innych wewnętrznych komórek organizacyjnych, a także uchwał określających ich zadania,([41])
- wybór i odwołanie przed upływem kadencji Prezesa Izby oraz pozostałych członków Zarządu, a także członków Komisji Rewizyjnej i Komisji Rozjemczej,([42])
- uchwalanie preliminarza budżetowego Izby,
- uchwalanie programów działalności Izby,
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego Zarządu z działalności Izby,
- podejmowanie corocznie uchwał w sprawie absolutorium dla Zarządu z wykonania obowiązków,([43])
- coroczne ustalanie wysokości wpisowego oraz wysokości składek członkowskich, a także jeżeli będzie to celowe upoważnianie Zarządu do obniżenia w indywidualnych przypadkach wysokości składki członkowskiej,([44])
- ustalanie wysokości diet dla osób pracujących społecznie w organach Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4,
- podejmowanie uchwał w sprawach nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości Izby,
- nadawanie oraz pozbawianie członkostwa honorowego Izby,([45])
- rozpatrywanie odwołań od uchwał w sprawach, o których mowa w § 11 ust. 1,([46])
- podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych przez Zarząd.([47])
- Walne Zgromadzenie Izby może uchwalić regulamin obrad Walnego Zgromadzenia Izby, regulamin wyboru do organów Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4, a także regulaminy pracy tych organów.([48])
- 21.
- Obrady Walnego Zgromadzenia są ważne, jeżeli zostało zwołane zgodnie z § 19 ust. 3 Statutu.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Izby zapadają, zwykłą większością ważnie oddanych głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w pierwszym terminie, albo niezależnie od liczby członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w drugim terminie.([49])
- 22.([50])
Zarząd jest organem Izby, który działa pomiędzy posiedzeniami Walnego Zgromadzenia Izby, kierując całokształtem działalności Izby, prowadzi sprawy Izby i reprezentuje ją na zewnątrz.
- 23.
- Zarząd składa się z 4-7 osób, w tym Prezesa Izby oraz członków Zarządu. Liczbę członków Zarządu na okres każdej kadencji ustala Walne Zgromadzenia Izby.([51])
- Wyboru członków Zarządu, w tym Prezesa Izby, dokonuje Walne Zgromadzenie Izby, z zastrzeżeniem § 16 ust. 2c i 2d oraz z zastrzeżeniem ust. 2a niniejszego §. Na pozostałe funkcje w Zarządzie: wiceprezesa i skarbnika, Zarząd wybiera spośród siebie, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3.([52])
2a. Wyboru Prezesa Izby oraz wiceprezesa dokonuje się w taki sposób, aby w kolejno następujących po sobie kadencjach funkcja Prezesa Izby była w miarę możliwości pełniona zamiennie przez osobę reprezentującą członków zwyczajnych z grona przedsiębiorstw hodowlanych oraz z grona przedsiębiorstw nasiennych.([53])
- Wyboru wiceprezesa dokonuje się w taki sposób, aby w miarę możliwości odpowiednio do wyboru Prezesa Izby, jedna z tych osób, tj. Prezes Izby albo wiceprezes, reprezentowała członków zwyczajnych z grona przedsiębiorstw hodowlanych, a druga członków zwyczajnych z grona przedsiębiorstw nasiennych.([54])
3a skreślony([55])
- skreślony([56])
- Walne Zgromadzenie Izby może z ważnych powodów odwołać z pełnionej funkcji w Zarządzie, w tym z funkcji Prezesa Izby, przed upływem kadencji.([57])
- Wygaśnięcie przed upływem kadencji mandatu w Zarządzie, w tym mandatu Prezesa Izby następuje w razie:([58])
- ustania członkostwa w Izbie,
- pozbawienia osoby pełniącej funkcję będącej przedstawicielem podmiotu gospodarczego pełnomocnictwa do działania w imieniu tego podmiotu,
- zrzeczenia się pełnienia funkcji,
- śmierci osoby pełniącej funkcję.
6a. Wygaśnięcie mandatu w Zarządzie, w tym mandatu Prezesa Izby, na skutek okoliczności, o których mowa w ust. 6, potwierdza Zarząd w drodze uchwały.([59])
- W przypadku wygaśnięcia mandatu albo odwołania z Zarządu przed upływem kadencji, w tym Prezesa Izby, Zarząd pełni swe funkcje w zmniejszonym składzie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Izby.([60])
- Jeżeli na skutek wygaśnięcia mandatu albo odwołania z Zarządu przed upływem kadencji, w tym Prezesa Izby, liczba jego członków zmniejszy się o 1/3, zwołuje się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Izby, celem uzupełnienia składu Zarządu.([61])
- skreślony([62])
- Osoby wybrane w trakcie trwania kadencji do Zarządu pełnią swe funkcje do upływu kadencji osoby w miejsce której zostały wybrane.([63])
- 24.
- Zarząd odbywa posiedzenia co najmniej cztery razy w roku.([64])
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Izby lub wiceprezes.([65])
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością ważnie oddanych głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równej ilości głosów przeważa głos Prezesa Izby lub wiceprezesa prowadzącego obrady.([66])
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane w trybie głosowania obiegowego.([67])
- W trybie, o którym mowa w ust. 4, nie mogą być podejmowane uchwały Zarządu zawierające stanowisko odnoszące się do spraw rozwiązania Izby, zmiany Statutu, rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego z działalności Izby, powołania i odwołania z organów Izby.([68])
- 25.([69])
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Izby,
- kierowanie bieżącą działalnością Izby,
- reprezentowanie Izby i jej spraw na zewnątrz,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Izby i proponowanie porządku obrad,
- ustalanie i przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu Izby odpowiednio do uchwalenia albo zatwierdzenia preliminarza budżetowego, programów działalności Izby, sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego Zarządu z działalności Izby,
- przygotowanie projektów uchwał we wszystkich sprawach należących do kompetencji Walnego Zgromadzenia Izby,
- ustalanie organizacji Biura Izby i zasad wynagradzania pracowników Biura Izby,
- podejmowanie uchwał o powołaniu komitetów, sekcji branżowych, komisji, wydziałów, regionalnych oddziałów oraz innych wewnętrznych komórek organizacyjnych, a także uchwał określających ich zadania oraz zasady działania,
- podejmowanie uchwał o prowadzeniu przez Izbę działalności gospodarczej, w których określa się w szczególności przedmiot działalności gospodarczej, wewnętrzną komórkę organizacyjną Izby prowadzącą działalność gospodarczą oraz składniki majątkowe i niemajątkowe w oparciu, o które prowadzona jest działalność gospodarcza Izby,
- przyjmowanie w poczet członków Izby, skreślanie z listy członków Izby oraz stwierdzanie ustania członkostwa,
- podejmowanie na podstawie upoważnienia Walnego Zgromadzenia Izby uchwał w sprawie obniżenia w indywidualnych przypadkach wysokości składki członkowskiej,
- podejmowanie uchwał w sprawach zaciągnięcia i wysokości pożyczek i ich wysokości, kredytów, poręczeń, zobowiązań warunkowych, weksli.
- Wszelkie sprawy nie zastrzeżone przepisami prawa albo niniejszym Statutem do kompetencji innych organów Izby należą do zakresu działania Zarządu.
- 25a.
skreślony([70])
- 25b.
skreślony([71])
- 25c.([72])
Do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu Izby wymagane jest współdziałanie dwu członków Zarządu albo jednego członka Zarządu łącznie z pełnomocnikiem ustanowionym na podstawie uchwały Zarządu.
- 25d.([73])
- Organem doradczym w Izbie jest Rada Konsultacyjna, która składa się z przewodniczących komitetów i sekcji branżowych. Komitety i sekcje branżowe mogą delegować do składy Rady Konsultacyjnej także inne osoby.
- Przewodniczący komitetów i sekcji branżowych wybierani są na 3 letnią kadencję, trwającą równolegle z kadencją Zarządu Izby. Wyboru przewodniczących komitetów i sekcji branżowych dokonują odpowiednie komitety i sekcje branżowe. O wyborze powinien być poinformowany niezwłocznie Zarząd.
- Komitety i sekcje branżowe, które dokonały wyboru swojego przewodniczącego mogą z ważnych powodów odwołać z pełnionej funkcji przed upływem kadencji.
- Wygaśnięcie przed upływem kadencji mandatu przewodniczącego komitety oraz sekcji branżowej następuje w razie:
- ustania członkostwa w Izbie,
- pozbawienia osoby pełniącej funkcję będącej przedstawicielem podmiotu gospodarczego pełnomocnictwa do działania w imieniu tego podmiotu,
- zrzeczenia się pełnienia funkcji,
- śmierci osoby pełniącej funkcję.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu albo odwołania przed upływem kadencji, przewodniczącego komitetu lub sekcji branżowej, komitet albo sekcja branżowa dokonuje niezwłocznie wyboru nowego przewodniczącego, który zostaje jednocześnie członkiem Rady Konsultacyjnej. Postanowienia ust. 2 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.
- Osoby wybrane w trakcie trwania kadencji jako przewodniczący komitetu lub sekcji branżowych pełnią swe funkcje do upływu kadencji osoby w miejsce której zostały wybrane.
- Rada Konsultacyjna wybiera i odwołuje spośród swojego grona przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady Konsultacyjnej organizuje jej posiedzenia.
- W posiedzeniach Rady Konsultacyjnej powinien brać udział co najmniej jeden przedstawiciel Zarządu.
- 26.([74])
- Powołuje się Biuro Izby.
- Biuro Izby zapewnia obsługę administracyjno-organizacyjną Izby, jej organów oraz wszystkich komórek organizacyjnych.
2a. skreślony([75])
2b. Szczegółowy zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników Biura Izby, jak również zasady ich zatrudniania i wynagrodzenia, określa w drodze uchwały Zarząd na wniosek Prezesa Izby. ([76])
- skreślony([77])
- 27.
Komisja Rewizyjna jest organem stałego nadzoru i kontroli działalności Izby we wszystkich sferach jej działalności statutowej.
- 28.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Izby.([78])
- Członkowie Zarządu i Komisji Rozjemczej nie mogą być członkami Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Do wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji albo odwołania przed upływem kadencji stosuje się odpowiednio § 23 ust. 5 i 6. W takim przypadku Komisja Rewizyjna pełni swoje zadania w zmniejszonym składzie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Izby.([79])
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej 1 raz w roku.([80])
- 29.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- badanie całokształtu działalności Izby, w tym dochodów i wydatków pod względem celowości i prawidłowości,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z lustracji i żądanie wyjaśnień,([81])
- przedstawianie uwag i wniosków Walnemu Zgromadzeniu Izby,
- składanie wniosków o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby,
- przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Izby wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium.
- 30.
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo:
- wglądu do wszelkiej dokumentacji prowadzonej w Izbie,
- żądania wyjaśnień od członków Zarządu i pracowników Biura Izby w sprawach związanych z przeprowadzaną kontrolą,
- uczestniczenia w posiedzeniach Prezydium i Zarządu, jeżeli porządek obrad tego wymaga.([82])
- 31.
- Komisja Rozjemcza składa się z 5 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Izby.([83])
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Komisji Rozjemczej.
- Komisja Rozjemcza wybiera spośród swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Do wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rozjemczej w trakcie kadencji albo odwołania przed upływem kadencji stosuje się odpowiednio § 23 ust.5 i 6. W takim przypadku Komisja Rozjemcza pełni swoje zadania w zmniejszonym składzie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Izby.([84])
- 32.
Do kompetencji Komisji Rozjemczej należy:
- rozpatrywanie spraw spornych pomiędzy członkami Izby,([85])
- orzekanie o:
- naruszeniu przez członka Izby zasad etyki w działalności gospodarczej, a szczególności o naruszeniu norm rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
- nie przestrzeganiu przez członka Izby postanowień Statutu Izby,
- wydawanie opinii o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej.
- 33.
- Zadania określone w § 32 Komisja Rozjemcza wykonuje w 3-osobowych składach orzekających.
- skreślony([86])
- Skład orzekający, o którym mowa w ust. 1, wyznacza przewodniczący Komisji Rozjemczej, albo w jego zastępstwie – wiceprzewodniczący Komisji Rozjemczej.
- Zasady postępowania w sprawach, o których mowa w § 32, określa regulamin postępowania przed Komisją Rozjemczą uchwalony przez Walne Zgromadzenie Izby.
IVa. Sąd Arbitrażowy.([87])
- 33a.
- Tworzy się Sąd Arbitrażowy przy Polskiej Izbie Nasiennej, jako stałą i samodzielną jednostkę organizacyjną, powołaną do rozstrzygania sporów w zakresie działalno gospodarczej dotyczącej hodowli roślin i nasiennictwa.
- Arbitrów Sądu Arbitrażowego przy Polskiej Izbie Nasiennej, w tym Prezesa Sądu, powołuje i odwołuje, Zarząd Izby.
- W postępowaniu przed Sądem Arbitrażowym przy Polskiej Izbie Nasiennej stosuje się Procedury rozstrzygania sporów w handlu materiałem siewnym ISF, przy uwzględnieniu późniejszych zmian tych Procedur.([88])
- skreślony([89])
- Majątek Izby.
- 34.
- Izba może posiadać majątek, który będą stanowić: nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Dochody Izby pochodzą z:
- składek członkowskich,
- dochodów z majątku Izby,
- subwencji, spadków, darowizn, zapisów,
- dywidend i zysków z akcji i udziałów,
4a) dochodów z działalności gospodarczej Izby,([90])
- innych przychodów.
- Izba na podstawie uchwał Walnego Zgromadzenia Izby może tworzyć fundusze celowe.([91])
3a. Jeżeli będzie to uzasadnione potrzebami działalności danego komitetu lub sekcji branżowej, mogą one podjąć uchwałę o zobowiązaniu członków danego komitetu lub sekcji do sfinansowania tej działalności w całości lub w części.([92])
- Dochody uzyskiwane przez Izbę przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Izby.
- Izba prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
- Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
- Postanowienia końcowe.
- 34a.([93])
Walne Zgromadzenie Izby może ustanowić odznakę honorową za zasługi w działalności Izby. Uchwała ustanawiająca odznakę honorową określa wzór tej odznaki, zasady i tryb jej nadawania oraz noszenia.
- 35.([94])
Zmiana Statutu może być dokonana uchwałą Walnego Zgromadzenia Izby podjętą bezwzględną większością ważnie oddanych głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w pierwszym terminie, albo w drugim terminie – niezależnie od liczby obecnych członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, jeżeli wszyscy członkowie Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, otrzymali łącznie z zawiadomieniem o zwołaniu Walnego Zgromadzenie Izby projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu.
- 36.
- Uchwała o rozwiązaniu Izby podejmowana jest przez Walne Zgromadzenie Izby większością 2/3 ważnie oddanych głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w pierwszym terminie, albo w drugim terminie – niezależnie od liczby obecnych członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, jeżeli wszyscy członkowie Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, otrzymali łącznie z zawiadomieniem o zwołaniu Walnego Zgromadzenie Izby projekt uchwały w sprawie rozwiązania Izby.([95])
- W uchwale, o której mowa w ust. 1, wyznacza się likwidatora.
- Likwidator zobowiązany jest zakończyć zadania realizowane przez Izbę, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i przekazać pozostały majątek Izby na cel określony w uchwale, o której mowa w ust.1, zbliżony do celów realizowanych przez Izbę.
Za zgodność:
Prezes Izby Wiceprezes/Członek Prezydium |
[1] Tekst jednolity Statutu Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu został sporządzony przez Prezydium Polskiej Izby Nasiennej na podstawie § 3 uchwały Nr 5 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2017 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu, i uwzględnia zmiany wprowadzone:
- uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 15 marca 1999 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej, zwanej „uchwałą Nr 2 z 1999 r.”,
- uchwałą Nr 3 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 15 marca 1999 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej, zwanej „uchwałą Nr 3 z 1999 r.”,
- uchwałą Nr 3 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej, zwanej „uchwałą Nr 3 z 2002 r.”,
- uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2005 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu, zwanej „uchwałą Nr 2 z 2005 r.” ,
- uchwałą Nr 6 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 29 kwietnia 2009 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu, zwanej „uchwałą Nr 6 z 2009 r.” ,
- uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 2 z 2010 r.”,
- uchwałą Nr 3 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 3 z 2010 r.”,
- uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 2 z 2011 r.”
- uchwałą Nr 6 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 6 z 2013 r.”
- uchwałą Nr 7 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 7 z 2013 r.”
- uchwałą Nr 5 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2014 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 5 z 2014 r.”
- uchwałą Nr 5 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 27 kwietnia2017 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 5 z 2017 r.”
[2] Ust. 1 w § 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[3] Ust. 2 w § 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[4] Ust. 3 w § 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[5] § 4 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[6] Pkt 4a w § 6 dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[7] Pkt 5 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[8] Pkt 6 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[9] Pkt 7 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[10] Pkt 8 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[11] Pkt 5a w § 7 dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[12] Pkt 9 w § 7 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[13] Pkt 12 w § 7 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[14] § 8 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[15] Ust. 1 w § 9 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[16] Ust. 1a w § 9 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r.
[17] Ust. 1b w § 9 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r. i skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[18] Ust. 1c w § 9 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[19] Ust. 2 w § 9 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[20] § 10 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[21] Ust. 4a w § 10 dodany uchwałą Nr 2 z 2011 r.
[22] § 11 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[23] Ust. 1 w § 11 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2011 r.
[24] § 12 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r. oraz uchwałą nr 2 2011 r.
[25] Ust. 2 w § 12 dodany uchwałą nr 2 2011 r.
[26] § 13 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[27] § 13a dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r. w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2011 r.
[28] § 14 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2014 r.
[29] § 141 dodany uchwałą Nr 3 z 1999 r. i skreślony uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[30] Pkt 2a w § 15 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r. i skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[31] Ust. 1 w § 16 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[32] Ust. 2 w § 16 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[33] Ust. 2a w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 1999 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[34] Ust. 2b § w 16 dodany uchwałą Nr 2 z 1999 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[35] Ust. 2c w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[36] Ust. 2d w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[37] Ust. 2e w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[38] Ust. 1 w § 17 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[39] Ust. 1 w § 18 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[40] § 19 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[41] Pkt 2 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[42] Pkt 3 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[43] Pkt 7 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[44] Pkt 8 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[45] Pkt 11 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[46] Pkt 12 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[47] Pkt 13 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[48] Ust. 2 w § 20 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[49] Ust. 2 w § 21 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[50] § 22 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[51] Ust. 1 w § 23 w brzmieniu ustalonym w uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[52] Ust. 2 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[53] Ust. 2a w § 23 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r.
[54] Ust. 3 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[55] Ust. 3a w § 23 skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[56] Ust. 4 w § 23 skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[57] Ust. 5 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[58] Ust. 6 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[59] Ust. 6a w § 23 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[60] Ust. 7 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[61] Ust. 8 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[62] Ust. 9 w § 23 skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[63] Ust. 10 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[64] Ust. 1 w § 24 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[65] Ust. 2 w § 24 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2010 r. uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[66] Ust. 3 w § 24 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[67] Ust. 4 w § 24 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[68] Ust. 5 w § 24 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[69] § 25 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[70] § 25a skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[71] § 25b skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[72] § 25c dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[73] § 25 d dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[74] § 26 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r., z wyjątkiem ust. 2a, 2b oraz 3.
[75] Ust. 2a w skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[76] Ust. 2b w § 26 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[77] Ust. 3 § 26. skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[78] Ust. 1 w § 28 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[79] Ust. 4 w § 28 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[80] Ust. 5 w § 28 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[81] Pkt 2 w § 29 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[82] Pkt 3 w § 30 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[83] Ust 1 w § 31 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[84] Ust 4 w § 31 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[85] Pkt 1 w § 32 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[86] Ust. 2 w § 33 skreślony uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[87] Rozdział IVa dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r.
[88] Ust. 3 w § 33a w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[89] Ust. 4 w § 33a skreślony uchwałą Nr 7 z 2013 r.
[90] Pkt 4a w § 34 ust. 2 dodany uchwałą Nr 6 z 2013 r.
[91] Ust. 3 w § 34 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[92] Ust. 3a w § 34 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
[93] § 34a dodany uchwałą Nr 3 z 2010 r.
[94] § 35 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
[95] Ust. 1 w § 36 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
S T A T U T
POLSKIEJ IZBY NASIENNEJ
uchwalony na zjeździe założycielskim w Warszawie
w dniu 1 sierpnia 1996 roku.
t e k s t j e d n o l i t y(1)
Powołanie Polskiej Izby Nasiennej ma na celu kultywowanie pięknych i szlachetnych tradycji Związku Polskich Hodowców Roślin i Wytwórców Nasion oraz rozwijanie życzliwej i owocnej współpracy osób zajmujących się hodowlą roślin, produkcją i handlem materiałem siewnym.
I. Postanowienia ogólne.
§ 1.
-
Izba gospodarcza nosi nazwę „Polska Izba Nasienna”, zwana dalej Izbą. W stosunkach zagranicznych Izba używa nazwy w języku angielskim: „Polish Seed Trade Association”.(2)
-
Izba działa na podstawie ustawy o izbach gospodarczych oraz niniejszego Statutu.(3)
-
Izba posiada osobowość prawną.(4)
§ 2.
-
Siedzibą Izby jest miasto Poznań.
-
Izba działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą.
§ 3.
Izba jest dobrowolną organizacją zrzeszonych w niej podmiotów gospodarczych.
§ 4.
Izba może tworzyć komitety, sekcje branżowe, komisje, wydziały, regionalne oddziały oraz inne wewnętrzne komórki organizacyjne.(5)
§ 5 .
Izba używa pieczęci płaskiej z napisem „Polska Izba Nasienna w Poznaniu”. Wzór i wielkość pieczęci ustala Zarząd.
II. Zadania Izby i sposób ich realizacji.
§ 6.
Zadaniem Izby jest:
-
ochrona i reprezentowanie interesów swoich członków w zakresie ich działalności gospodarczej, w szczególności wobec organów państwowych, organizacji krajowych i zagranicznych,
-
opiniowanie projektów ustaw, rozporządzeń i innych aktów prawnych odnoszących się do funkcjonowania gospodarki, zwłaszcza dotyczących hodowli roślin i nasiennictwa,
-
uczestniczenie na zasadach określonych w odrębnych przepisach w przygotowaniu projektów aktów prawnych, o których mowa w pkt.2,
-
dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania aktów prawnych, o których mowa w pkt. 2,
4a) wykonywanie zadań zastrzeżonych w przepisach prawa dla administracji publicznej,(6)
-
działanie na rzecz rozwoju i unowocześnienia hodowli i nasiennictwa roślin uprawnych, w tym inicjowanie i prowadzenie badań,(7)
-
podejmowanie i organizowanie inicjatyw mających na celu integrację hodowców roślin, firm nasiennych i producentów materiału siewnego,(8)
-
koordynowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych członków Izby oraz ułatwianie współpracy z kontrahentami zagranicznymi, w szczególności inicjowanie, organizacja oraz promocja spotkań oraz wydarzeń, w których biorą udział członkowie Izby, (9)
-
ochrona praw hodowcy,(10)
-
kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, w szczególności norm rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
-
realizacja wszelkich innych, w granicach dozwolonych prawem, wniosków i postulatów członków Izby.
§ 7.
Izba realizuje swoje zadania w szczególności przez:
-
delegowanie swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestniczenia w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych,
-
inicjowanie wobec odpowiednich organów władzy ustawodawczej i wykonawczej regulacji prawnych dotyczących hodowli i nasiennictwa oraz współpracę z tymi organami,
-
organizację szkoleń instruktażowych, zawodowych i kwalifikacyjnych,
-
gromadzenie i upowszechnianie osiągnięć naukowych, organizacyjnych i technicznych wspomagających działalność gospodarczą członków Izby,
-
zbieranie i przekazywanie informacji członkom Izby o rynku krajowym i zagranicznym,
5a) wydawanie biuletynów, instrukcji, przewodników itp.,(11)
-
organizowanie członków Izby w giełdach, targach i wystawach w kraju i zagranicą,
-
pomoc w egzekwowaniu przepisów ustawy o nasiennictwie,
-
wypracowanie nobilitacyjnego charakteru członkostwa w Izbie,
-
organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczenie na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowym,(12)
-
wydawanie opinii o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej,
-
utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z samorządami gospodarczymi o podobnych celach działania w kraju i zagranicą,
-
ponoszenie wydatków na zadania, o których mowa w § 6.(13)
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 8.(14)
-
Członkiem zwyczajnym może być każdy podmiot gospodarczy mający siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzący działalność w zakresie hodowli roślin i nasiennictwa.
-
Członkiem stowarzyszonym może być każdy podmiot gospodarczy mający siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, związany z działalnością w zakresie hodowli roślin i nasiennictwa.
-
Członkiem afiliowanym mogą być stowarzyszenia, związki, fundacje i inne podmioty zarejestrowane w Rzeczypospolitej Polskiej, związane z działalnością w zakresie hodowli roślin i nasiennictwa.
-
Członkiem korespondencyjnym mogą być podmioty działające na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nie mające siedziby lub nie zarejestrowane w Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna odznaczająca się wybitnymi zasługami dla hodowli roślin i nasiennictwa.
§ 9.
-
Przyjęcie w poczet członków Izby, o których mowa w § 8 ust.1-4, następuje na podstawie uchwały Zarządu, po złożeniu przez kandydata pisemnej deklaracji. Uchwałę w sprawie przyjęcia w poczet członków Izby doręcza się kandydatowi niezwłocznie po jej podjęciu.(15)
1a. Kandydat na członka zwyczajnego Izby w deklaracji, o której mowa w ust. 1, określa swoją przynależność do grupy przedsiębiorstw hodowlanych albo przedsiębiorstw nasiennych.(16)
1b. skreślony(17)
1c. Członek zwyczajny Izby może zmieniać swoją przynależność do grupy przedsiębiorstw hodowlanych albo przedsiębiorstw nasiennych zawiadamiając o tym na piśmie Zarząd.(18)
-
Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu. (19)
§ 10.(20)
-
Członkostwo w Izbie, o którym mowa w § 8 ust. 1-4, ustaje wskutek:
-
wystąpienia z Izby zgłoszonego przez członka Izby w formie pisemnej,
-
zaprzestania przez członka Izby działalności będącej podstawą zrzeszenia w Izbie,
-
śmierci, likwidacji albo upadłości podmiotu będącego członkiem Izby,
-
skreślenia z listy członków Izby uchwałą Zarządu.
-
-
Zarząd stwierdza w drodze uchwały ustanie członkostwa w Izbie na skutek okoliczności wymienionych w ust. 1 lit. a-c.
-
Uchwałę o skreśleniu z listy członków Izby Zarząd może podjąć w przypadku niepłacenia przez członka Izby składek członkowskich przez okres 3 miesięcy liczonych od zakończenia roku obrotowego Izby.
-
Uchwałę o skreśleniu z listy członków Izby Zarząd podejmuje, jeżeli Komisja Rozjemcza lub Sąd stwierdzą, że członek Izby:
-
narusza zasady etyki, a w szczególności narusza normy rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
-
nie przestrzega postanowień Statutu Izby.
-
4a. Jeżeli zaistnieją okoliczności, o których mowa w ust. 3 lub w ust. 4, Zarząd może podjąć uchwałę o zawieszenie w prawach członka Izby na czas określony, nie dłuższy niż jeden rok od daty podjęcia uchwały. W przypadku ustania okoliczności, które spowodowały zawieszenie w prawach członka Izby, Zarząd, w możliwie najkrótszym terminie uchyla uchwałę w sprawie zawieszenia w prawach członka Izby.(21)
-
Walne Zgromadzenie może pozbawić członkostwa honorowego w przypadku rażącego naruszenia prawa lub zasad etyki.
§ 11.(22)
-
Od uchwał, o których mowa w § 9 ust. 1 oraz § 10 ust. 2-4a, zainteresowany może wnieść odwołanie do Walnego Zgromadzenia, w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały.(23)
-
Odwołanie rozpatruje się na najbliższym posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Izby. Uchwała Walnego Zgromadzenia Izby w sprawie odwołania jest ostateczna i zostaje niezwłocznie doręczona odwołującemu.
-
Do chwili rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie Izby odwołania od uchwały o skreśleniu z listy członków Izby skreślony członek Izby jest zawieszony w swoich prawach.
§ 12.
-
Członkowie zwyczajni Izby mają prawo: (24)
-
wybierać i być wybieranymi do organów Izby,
-
korzystania ze wszystkich form działalności Izby,
-
zgłaszania wniosków dotyczących działalności Izby,
-
uczestniczenia z prawem głosu w Walnym Zgromadzeniu Izby,
-
pełnej informacji o pracach Izby,
-
inicjować tworzenie i uczestniczyć w działalności komisji, sekcji, wydziałów oraz regionalnych oddziałów.
-
Członek Izby zawieszony w prawach członka nie posiada w okresie zawieszenia uprawnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i oraz nie posiada prawa głosu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.(25)
§ 13.(26)
Członkowie zwyczajni Izby zobowiązani są do:
-
przestrzegania Statutu i uchwał organów Izby,
-
kierowania się w swojej działalności gospodarczej zasadami etyki, w szczególności normami rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
-
udziału w realizacji celów statutowych Izby,
-
regularnego płacenia składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie Izby,
-
aktywnego uczestniczenia w pracach Izby.
§ 13a.(27)
-
Do członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 2-4, stosuje się odpowiednio § 12 ust. 1 pkt 2-6 i ust. 2 oraz § 13.
-
Do członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 5, stosuje się odpowiednio § 12 ust. 1 pkt 2,3,5 i 6, a nadto mają oni prawo uczestniczyć w charakterze gości w Walnym Zgromadzeniu Izby.
§ 14. (28)
-
Członkowie Izby będący osobami prawnymi i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wykonują swoje prawa i obowiązki przez przedstawicieli, a będący osobami fizycznymi mogą wykonywać swoje prawa i obowiązki osobiście lub przez przedstawicieli, przy czym członek Izby może być reprezentowany w pracach organów Izby lub jej wewnętrznych komórek organizacyjnych osobiście lub przez różnych swoich przedstawicieli.
-
Przedstawicieli ustanawia osoba fizyczna lub organ zarządzający podmiotem gospodarczym.
-
Przedstawiciel może reprezentować tylko jednego członka Izby.
-
Przedstawiciel może działać osobiście bądź przez pełnomocnika.
-
Przedstawicielem i pełnomocnikiem przedstawiciela nie może być osoba zatrudniona lub wykonująca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz podmiotu gospodarczego prowadzącego lub związanego z działalnością w zakresie hodowli roślin i nasiennictwa, który nie jest członkiem Izby.
§ 141
Skreślony(29)
IV. Organy Izby.
§ 15.
Organami Izby są:
-
Walne Zgromadzenie Izby,
-
Zarząd,
2a) skreślony(30)
-
Komisja Rewizyjna,
-
Komisja Rozjemcza.
§ 16.
-
Wybory do organów Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4, przeprowadza się spośród nieograniczonej liczby kandydatów – reprezentantów członków zwyczajnych Izby, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością ważnie głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1 – w pierwszym terminie, albo niezależnie od liczby członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1 – w drugim terminie.(31)
-
Osoby wchodzące w skład organów Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4, wybierane są na 3 letnią kadencję, z zastrzeżeniem ust. 2c-2e.(32)
2a. Mandaty członków organów Izby, o których mowa w ust. 2, wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Izby, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie opisowe Zarządu z działalności Izby, za ostatni rok ich kadencji, z zastrzeżeniem ust. 2b.(33)
2b. Mandaty członków organów Izby, o których mowa w ust. 2, pierwszej kadencji, wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Izby, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie opisowe Zarządu z działalności Izby, za rok 1999.(34)
2c. Bierne prawo wyborcze na funkcję Prezesa Izby przysługuje osobom, które były członkami Zarządu w poprzednich kadencjach.(35)
2d. W przypadku, gdy osoby, o których mowa w ust. 2c nie wyrażą zgody na kandydowanie lub nie uzyskają wymaganej większości w pierwszej turze głosowania, na funkcję Prezesa Izby kandydować może każdy reprezentant członka zwyczajnego Izby.(36)
2e. Zasady wyboru, o których mowa w ust. 2c-2d, stosuje się począwszy od wyborów przeprowadzonych w 2006 roku.(37)
-
Odwołanie z organu Izby przed upływem kadencji następuje przy odpowiednim zastosowaniu postanowień ust. 1.
§ 17.
-
Uchwały organów Izby podejmowane są na posiedzeniach, w głosowaniu jawnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz § 16 i § 24 ust. 4 i 5.(38)
-
W sprawach osobowych przeprowadza się głosowanie tajne.
-
Głosowanie jawne może zostać zastąpione głosowaniem tajnym na żądanie co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.
§ 18.
-
Najwyższą władzą Izby jest Walne Zgromadzenie Izby, które tworzą wszyscy członkowie Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4.(39)
-
Walne Zgromadzenie Izby może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
§ 19.(40)
-
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Izby zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, w ciągu czterech miesięcy po upływie roku obrotowego. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby jest uchwalenie preliminarza budżetowego Izby, programów działalności Izby, zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego Zarządu z działalności Izby, udzielenie Zarządowi absolutorium z wykonania obowiązków. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby mogą być także inne sprawy.
-
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Izby zwoływane jest przez Zarząd – z własnej inicjatywy na podstawie uchwały Zarządu, bądź na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/5 członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Izby powinno się odbyć nie później niż w ciągu 6 tygodni od daty podjęcia uchwały przez Zarząd albo zgłoszenia przez uprawnionego wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane. Jeżeli w ciągu 6 tygodni od daty zgłoszenia przez uprawnionego wniosku, Zarząd nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby, Komisja Rewizyjna lub 1/5 członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, mają prawo zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie z własnej inicjatywy, stosując odpowiednio postanowienia ust. 3.
-
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Izby Zarząd zobowiązany jest zawiadomić wszystkich członków Izby, na dwa tygodnie wcześniej, listem poleconym.
§ 20.
-
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Izby należy:
-
uchwalanie i zmiana Statutu Izby oraz podejmowanie uchwał w sprawach likwidacji Izby i przeznaczenia jej majątku,
-
zatwierdzanie uchwał Zarządu o powołaniu komitetów, sekcji branżowych, komisji, wydziałów, regionalnych oddziałów oraz innych wewnętrznych komórek organizacyjnych, a także uchwał określających ich zadania,(41)
-
wybór i odwołanie przed upływem kadencji Prezesa Izby oraz pozostałych członków Zarządu, a także członków Komisji Rewizyjnej i Komisji Rozjemczej,(42)
-
uchwalanie preliminarza budżetowego Izby,
-
uchwalanie programów działalności Izby,
-
zatwierdzanie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego Zarządu z działalności Izby,
-
podejmowanie corocznie uchwał w sprawie absolutorium dla Zarządu z wykonania obowiązków,(43)
-
coroczne ustalanie wysokości wpisowego oraz wysokości składek członkowskich, a także jeżeli będzie to celowe upoważnianie Zarządu do obniżenia w indywidualnych przypadkach wysokości składki członkowskiej,(44)
-
ustalanie wysokości diet dla osób pracujących społecznie w organach Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4,
-
podejmowanie uchwał w sprawach nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości Izby,
-
nadawanie oraz pozbawianie członkostwa honorowego Izby,(45)
-
rozpatrywanie odwołań od uchwał w sprawach, o których mowa w § 11 ust. 1,(46)
-
podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych przez Zarząd.(47)
-
-
Walne Zgromadzenie Izby może uchwalić regulamin obrad Walnego Zgromadzenia Izby, regulamin wyboru do organów Izby, o których mowa w § 15 pkt 2-4, a także regulaminy pracy tych organów.(48)
§ 21.
-
Obrady Walnego Zgromadzenia są ważne, jeżeli zostało zwołane zgodnie z § 19 ust. 3 Statutu.
-
Uchwały Walnego Zgromadzenia Izby zapadają, zwykłą większością ważnie oddanych głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w pierwszym terminie, albo niezależnie od liczby członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w drugim terminie.(49)
§ 22.(50)
Zarząd jest organem Izby, który działa pomiędzy posiedzeniami Walnego Zgromadzenia Izby, kierując całokształtem działalności Izby, prowadzi sprawy Izby i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 23.
-
Zarząd składa się z 4-7 osób, w tym Prezesa Izby oraz członków Zarządu. Liczbę członków Zarządu na okres każdej kadencji ustala Walne Zgromadzenia Izby.(51)
-
Wyboru członków Zarządu, w tym Prezesa Izby, dokonuje Walne Zgromadzenie Izby, z zastrzeżeniem § 16 ust. 2c i 2d oraz z zastrzeżeniem ust. 2a niniejszego §. Na pozostałe funkcje w Zarządzie: wiceprezesa i skarbnika, Zarząd wybiera spośród siebie, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3.(52)
2a. Wyboru Prezesa Izby oraz wiceprezesa dokonuje się w taki sposób, aby w kolejno następujących po sobie kadencjach funkcja Prezesa Izby była w miarę możliwości pełniona zamiennie przez osobę reprezentującą członków zwyczajnych z grona przedsiębiorstw hodowlanych oraz z grona przedsiębiorstw nasiennych.(53)
-
Wyboru wiceprezesa dokonuje się w taki sposób, aby w miarę możliwości odpowiednio do wyboru Prezesa Izby, jedna z tych osób, tj. Prezes Izby albo wiceprezes, reprezentowała członków zwyczajnych z grona przedsiębiorstw hodowlanych, a druga członków zwyczajnych z grona przedsiębiorstw nasiennych.(54)
3a skreślony(55)
-
skreślony(56)
-
Walne Zgromadzenie Izby może z ważnych powodów odwołać z pełnionej funkcji w Zarządzie, w tym z funkcji Prezesa Izby, przed upływem kadencji.(57)
-
Wygaśnięcie przed upływem kadencji mandatu w Zarządzie, w tym mandatu Prezesa Izby następuje w razie:(58)
-
ustania członkostwa w Izbie,
-
pozbawienia osoby pełniącej funkcję będącej przedstawicielem podmiotu gospodarczego pełnomocnictwa do działania w imieniu tego podmiotu,
-
zrzeczenia się pełnienia funkcji,
-
śmierci osoby pełniącej funkcję.
6a. Wygaśnięcie mandatu w Zarządzie, w tym mandatu Prezesa Izby, na skutek okoliczności, o których mowa w ust. 6, potwierdza Zarząd w drodze uchwały.(59)
-
W przypadku wygaśnięcia mandatu albo odwołania z Zarządu przed upływem kadencji, w tym Prezesa Izby, Zarząd pełni swe funkcje w zmniejszonym składzie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Izby.(60)
-
Jeżeli na skutek wygaśnięcia mandatu albo odwołania z Zarządu przed upływem kadencji, w tym Prezesa Izby, liczba jego członków zmniejszy się o 1/3, zwołuje się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Izby, celem uzupełnienia składu Zarządu.(61)
-
skreślony(62)
-
Osoby wybrane w trakcie trwania kadencji do Zarządu pełnią swe funkcje do upływu kadencji osoby w miejsce której zostały wybrane.(63)
§ 24.
-
Zarząd odbywa posiedzenia co najmniej cztery razy w roku.(64)
-
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Izby lub wiceprezes.(65)
-
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością ważnie oddanych głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równej ilości głosów przeważa głos Prezesa Izby lub wiceprezesa prowadzącego obrady.(66)
-
Uchwały Zarządu mogą być podejmowane w trybie głosowania obiegowego.(67)
-
W trybie, o którym mowa w ust. 4, nie mogą być podejmowane uchwały Zarządu zawierające stanowisko odnoszące się do spraw rozwiązania Izby, zmiany Statutu, rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego z działalności Izby, powołania i odwołania z organów Izby.(68)
§ 25.(69)
-
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
-
wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Izby,
-
kierowanie bieżącą działalnością Izby,
-
reprezentowanie Izby i jej spraw na zewnątrz,
-
zwoływanie Walnego Zgromadzenia Izby i proponowanie porządku obrad,
-
ustalanie i przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu Izby odpowiednio do uchwalenia albo zatwierdzenia preliminarza budżetowego, programów działalności Izby, sprawozdania finansowego oraz sprawozdania opisowego Zarządu z działalności Izby,
-
przygotowanie projektów uchwał we wszystkich sprawach należących do kompetencji Walnego Zgromadzenia Izby,
-
ustalanie organizacji Biura Izby i zasad wynagradzania pracowników Biura Izby,
-
podejmowanie uchwał o powołaniu komitetów, sekcji branżowych, komisji, wydziałów, regionalnych oddziałów oraz innych wewnętrznych komórek organizacyjnych, a także uchwał określających ich zadania oraz zasady działania,
-
podejmowanie uchwał o prowadzeniu przez Izbę działalności gospodarczej, w których określa się w szczególności przedmiot działalności gospodarczej, wewnętrzną komórkę organizacyjną Izby prowadzącą działalność gospodarczą oraz składniki majątkowe i niemajątkowe w oparciu, o które prowadzona jest działalność gospodarcza Izby,
-
przyjmowanie w poczet członków Izby, skreślanie z listy członków Izby oraz stwierdzanie ustania członkostwa,
-
podejmowanie na podstawie upoważnienia Walnego Zgromadzenia Izby uchwał w sprawie obniżenia w indywidualnych przypadkach wysokości składki członkowskiej,
-
podejmowanie uchwał w sprawach zaciągnięcia i wysokości pożyczek i ich wysokości, kredytów, poręczeń, zobowiązań warunkowych, weksli.
- Wszelkie sprawy nie zastrzeżone przepisami prawa albo niniejszym Statutem do kompetencji innych organów Izby należą do zakresu działania Zarządu.
§ 25a.
skreślony(70)
§ 25b.
skreślony(71)
§ 25c.(72)
Do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu Izby wymagane jest współdziałanie dwu członków Zarządu albo jednego członka Zarządu łącznie z pełnomocnikiem ustanowionym na podstawie uchwały Zarządu.
§25d.(73)
-
Organem doradczym w Izbie jest Rada Konsultacyjna, która składa się z przewodniczących komitetów i sekcji branżowych. Komitety i sekcje branżowe mogą delegować do składy Rady Konsultacyjnej także inne osoby.
-
Przewodniczący komitetów i sekcji branżowych wybierani są na 3 letnią kadencję, trwającą równolegle z kadencją Zarządu Izby. Wyboru przewodniczących komitetów i sekcji branżowych dokonują odpowiednie komitety i sekcje branżowe. O wyborze powinien być poinformowany niezwłocznie Zarząd.
-
Komitety i sekcje branżowe, które dokonały wyboru swojego przewodniczącego mogą z ważnych powodów odwołać z pełnionej funkcji przed upływem kadencji.
-
Wygaśnięcie przed upływem kadencji mandatu przewodniczącego komitety oraz sekcji branżowej następuje w razie:
-
ustania członkostwa w Izbie,
-
pozbawienia osoby pełniącej funkcję będącej przedstawicielem podmiotu gospodarczego pełnomocnictwa do działania w imieniu tego podmiotu,
-
zrzeczenia się pełnienia funkcji,
-
śmierci osoby pełniącej funkcję.
-
W przypadku wygaśnięcia mandatu albo odwołania przed upływem kadencji, przewodniczącego komitetu lub sekcji branżowej, komitet albo sekcja branżowa dokonuje niezwłocznie wyboru nowego przewodniczącego, który zostaje jednocześnie członkiem Rady Konsultacyjnej. Postanowienia ust. 2 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.
-
Osoby wybrane w trakcie trwania kadencji jako przewodniczący komitetu lub sekcji branżowych pełnią swe funkcje do upływu kadencji osoby w miejsce której zostały wybrane.
-
Rada Konsultacyjna wybiera i odwołuje spośród swojego grona przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady Konsultacyjnej organizuje jej posiedzenia.
-
W posiedzeniach Rady Konsultacyjnej powinien brać udział co najmniej jeden przedstawiciel Zarządu.
§ 26.(74)
-
Powołuje się Biuro Izby.
-
Biuro Izby zapewnia obsługę administracyjno-organizacyjną Izby, jej organów oraz wszystkich komórek organizacyjnych.
2a. skreślony(75)
2b. Szczegółowy zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników Biura Izby, jak również zasady ich zatrudniania i wynagrodzenia, określa w drodze uchwały Zarząd na wniosek Prezesa Izby. (76)
-
skreślony(77)
§ 27.
Komisja Rewizyjna jest organem stałego nadzoru i kontroli działalności Izby we wszystkich sferach jej działalności statutowej.
§ 28.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Izby.(78)
-
Członkowie Zarządu i Komisji Rozjemczej nie mogą być członkami Komisji Rewizyjnej.
-
Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
-
Do wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji albo odwołania przed upływem kadencji stosuje się odpowiednio § 23 ust. 5 i 6. W takim przypadku Komisja Rewizyjna pełni swoje zadania w zmniejszonym składzie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Izby.(79)
-
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej 1 raz w roku.(80)
§ 29.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
badanie całokształtu działalności Izby, w tym dochodów i wydatków pod względem celowości i prawidłowości,
-
występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z lustracji i żądanie wyjaśnień,(81)
-
przedstawianie uwag i wniosków Walnemu Zgromadzeniu Izby,
-
składanie wniosków o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Izby,
-
przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Izby wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium.
§ 30.
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo:
-
wglądu do wszelkiej dokumentacji prowadzonej w Izbie,
-
żądania wyjaśnień od członków Zarządu i pracowników Biura Izby w sprawach związanych z przeprowadzaną kontrolą,
-
uczestniczenia w posiedzeniach Prezydium i Zarządu, jeżeli porządek obrad tego wymaga.(82)
§ 31.
-
Komisja Rozjemcza składa się z 5 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Izby.(83)
-
Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Komisji Rozjemczej.
-
Komisja Rozjemcza wybiera spośród swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
-
Do wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rozjemczej w trakcie kadencji albo odwołania przed upływem kadencji stosuje się odpowiednio § 23 ust.5 i 6. W takim przypadku Komisja Rozjemcza pełni swoje zadania w zmniejszonym składzie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Izby.(84)
§ 32.
Do kompetencji Komisji Rozjemczej należy:
-
rozpatrywanie spraw spornych pomiędzy członkami Izby,(85)
-
orzekanie o:
-
naruszeniu przez członka Izby zasad etyki w działalności gospodarczej, a szczególności o naruszeniu norm rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym,
-
nie przestrzeganiu przez członka Izby postanowień Statutu Izby,
-
wydawanie opinii o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej.
§ 33.
-
Zadania określone w § 32 Komisja Rozjemcza wykonuje w 3-osobowych składach orzekających.
-
skreślony(86)
-
Skład orzekający, o którym mowa w ust. 1, wyznacza przewodniczący Komisji Rozjemczej, albo w jego zastępstwie – wiceprzewodniczący Komisji Rozjemczej.
-
Zasady postępowania w sprawach, o których mowa w § 32, określa regulamin postępowania przed Komisją Rozjemczą uchwalony przez Walne Zgromadzenie Izby.
IVa. Sąd Arbitrażowy.(87)
§ 33a.
-
Tworzy się Sąd Arbitrażowy przy Polskiej Izbie Nasiennej, jako stałą i samodzielną jednostkę organizacyjną, powołaną do rozstrzygania sporów w zakresie działalno gospodarczej dotyczącej hodowli roślin i nasiennictwa.
-
Arbitrów Sądu Arbitrażowego przy Polskiej Izbie Nasiennej, w tym Prezesa Sądu, powołuje i odwołuje, Zarząd Izby.
-
W postępowaniu przed Sądem Arbitrażowym przy Polskiej Izbie Nasiennej stosuje się Procedury rozstrzygania sporów w handlu materiałem siewnym ISF, przy uwzględnieniu późniejszych zmian tych Procedur.(88)
-
skreślony(89)
V. Majątek Izby.
§ 34.
-
Izba może posiadać majątek, który będą stanowić: nieruchomości, ruchomości i fundusze.
-
Dochody Izby pochodzą z:
-
składek członkowskich,
-
dochodów z majątku Izby,
-
subwencji, spadków, darowizn, zapisów,
-
dywidend i zysków z akcji i udziałów,
-
4a) dochodów z działalności gospodarczej Izby,(90)
-
innych przychodów.
-
Izba na podstawie uchwał Walnego Zgromadzenia Izby może tworzyć fundusze celowe.(91)
3a. Jeżeli będzie to uzasadnione potrzebami działalności danego komitetu lub sekcji branżowej, mogą one podjąć uchwałę o zobowiązaniu członków danego komitetu lub sekcji do sfinansowania tej działalności w całości lub w części.(92)
-
Dochody uzyskiwane przez Izbę przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Izby.
-
Izba prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
-
Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
VI. Postanowienia końcowe.
§ 34a.(93)
Walne Zgromadzenie Izby może ustanowić odznakę honorową za zasługi w działalności Izby. Uchwała ustanawiająca odznakę honorową określa wzór tej odznaki, zasady i tryb jej nadawania oraz noszenia.
§ 35.(94)
Zmiana Statutu może być dokonana uchwałą Walnego Zgromadzenia Izby podjętą bezwzględną większością ważnie oddanych głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w pierwszym terminie, albo w drugim terminie – niezależnie od liczby obecnych członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, jeżeli wszyscy członkowie Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, otrzymali łącznie z zawiadomieniem o zwołaniu Walnego Zgromadzenie Izby projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu.
§ 36.
-
Uchwała o rozwiązaniu Izby podejmowana jest przez Walne Zgromadzenie Izby większością 2/3 ważnie oddanych głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4 – w pierwszym terminie, albo w drugim terminie – niezależnie od liczby obecnych członków Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, jeżeli wszyscy członkowie Izby, o których mowa w § 8 ust. 1-4, otrzymali łącznie z zawiadomieniem o zwołaniu Walnego Zgromadzenie Izby projekt uchwały w sprawie rozwiązania Izby.(95)
-
W uchwale, o której mowa w ust. 1, wyznacza się likwidatora.
-
Likwidator zobowiązany jest zakończyć zadania realizowane przez Izbę, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i przekazać pozostały majątek Izby na cel określony w uchwale, o której mowa w ust.1, zbliżony do celów realizowanych przez Izbę.
Za zgodność: Prezes Izby Wiceprezes/Członek Prezydium:
|
1 Tekst jednolity Statutu Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu został sporządzony przez Prezydium Polskiej Izby Nasiennej na podstawie § 3 uchwały Nr 5 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2017 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu, i uwzględnia zmiany wprowadzone:
-
uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 15 marca 1999 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej, zwanej „uchwałą Nr 2 z 1999 r.”,
-
uchwałą Nr 3 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 15 marca 1999 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej, zwanej „uchwałą Nr 3 z 1999 r.”,
-
uchwałą Nr 3 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej, zwanej „uchwałą Nr 3 z 2002 r.”,
-
uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2005 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu, zwanej „uchwałą Nr 2 z 2005 r.” ,
-
uchwałą Nr 6 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 29 kwietnia 2009 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu, zwanej „uchwałą Nr 6 z 2009 r.” ,
-
uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 2 z 2010 r.”,
-
uchwałą Nr 3 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 3 z 2010 r.”,
-
uchwałą Nr 2 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 2 z 2011 r.”
-
uchwałą Nr 6 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 6 z 2013 r.”
-
uchwałą Nr 7 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 7 z 2013 r.”
-
uchwałą Nr 5 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 25 kwietnia 2014 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 5 z 2014 r.”
-
uchwałą Nr 5 Walnego Zgromadzenia Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu z dnia 27 kwietnia2017 r. w sprawie zmian w Statucie Polskiej Izby Nasiennej w Poznaniu , zwanej „uchwałą Nr 5 z 2017 r.”
2 Ust. 1 w § 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
3 Ust. 2 w § 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
4 Ust. 3 w § 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
5 § 4 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
6 Pkt 4a w § 6 dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r.
7 Pkt 5 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
8 Pkt 6 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
9 Pkt 7 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
10 Pkt 8 w § 6 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
11 Pkt 5a w § 7 dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r.
12 Pkt 9 w § 7 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
13 Pkt 12 w § 7 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
14 § 8 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
15 Ust. 1 w § 9 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
16 Ust. 1a w § 9 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r.
17 Ust. 1b w § 9 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r. i skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
18 Ust. 1c w § 9 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
19 Ust. 2 w § 9 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
20 § 10 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
21 Ust. 4a w § 10 dodany uchwałą Nr 2 z 2011 r.
22 § 11 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
23 Ust. 1 w § 11 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2011 r.
24 § 12 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r. oraz uchwałą nr 2 2011 r.
25 Ust. 2 w § 12 dodany uchwałą nr 2 2011 r.
26 § 13 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
27 § 13a dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r. w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2011 r.
28 § 14 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2014 r.
29 § 141 dodany uchwałą Nr 3 z 1999 r. i skreślony uchwałą Nr 3 z 2002 r.
30 Pkt 2a w § 15 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r. i skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
31 Ust. 1 w § 16 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
32 Ust. 2 w § 16 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
33 Ust. 2a w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 1999 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
34 Ust. 2b § w 16 dodany uchwałą Nr 2 z 1999 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
35 Ust. 2c w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
36 Ust. 2d w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
37 Ust. 2e w § 16 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
38 Ust. 1 w § 17 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
39 Ust. 1 w § 18 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
40 § 19 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
41 Pkt 2 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
42 Pkt 3 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
43 Pkt 7 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
44 Pkt 8 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
45 Pkt 11 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
46 Pkt 12 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
47 Pkt 13 w § 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
48 Ust. 2 w § 20 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
49 Ust. 2 w § 21 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
50 § 22 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
51 Ust. 1 w § 23 w brzmieniu ustalonym w uchwałą Nr 5 z 2017 r.
52 Ust. 2 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
53 Ust. 2a w § 23 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r.
54 Ust. 3 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
55 Ust. 3a w § 23 skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
56 Ust. 4 w § 23 skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
57 Ust. 5 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
58 Ust. 6 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
59 Ust. 6a w § 23 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
60 Ust. 7 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
61 Ust. 8 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
62 Ust. 9 w § 23 skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
63 Ust. 10 w § 23 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
64 Ust. 1 w § 24 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
65 Ust. 2 w § 24 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2010 r. uchwałą Nr 5 z 2017 r.
66 Ust. 3 w § 24 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
67 Ust. 4 w § 24 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
68 Ust. 5 w § 24 dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
69 § 25 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
70 § 25a skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
71 § 25b skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
72 § 25c dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
73 § 25 d dodany uchwałą Nr 5 z 2017 r.
74 § 26 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r., z wyjątkiem ust. 2a, 2b oraz 3.
75 Ust. 2a w skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
76 Ust. 2b w § 26 dodany uchwałą Nr 2 z 2010 r. i w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
77 Ust. 3 § 26. skreślony uchwałą Nr 5 z 2017 r.
78 Ust. 1 w § 28 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
79 Ust. 4 w § 28 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
80 Ust. 5 w § 28 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
81 Pkt 2 w § 29 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
82 Pkt 3 w § 30 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
83 Ust 1 w § 31 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
84 Ust 4 w § 31 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
85 Pkt 1 w § 32 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 3 z 2002 r.
86 Ust. 2 w § 33 skreślony uchwałą Nr 3 z 2002 r.
87 Rozdział IVa dodany uchwałą Nr 3 z 2002 r.
88 Ust. 3 w § 33a w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
89 Ust. 4 w § 33a skreślony uchwałą Nr 7 z 2013 r.
90 Pkt 4a w § 34 ust. 2 dodany uchwałą Nr 6 z 2013 r.
91 Ust. 3 w § 34 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 2 z 2005 r.
92 Ust. 3a w § 34 dodany uchwałą Nr 2 z 2005 r.
93 § 34a dodany uchwałą Nr 3 z 2010 r.
94 § 35 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.
95 Ust. 1 w § 36 w brzmieniu ustalonym uchwałą Nr 5 z 2017 r.